Verhuizen ... zonder stress!

Eindelijk is het zover: je hebt een eigen stekje gevonden en wilt er zo snel mogelijk je intrek in nemen. Maar eerst staat je nog wat werk te wachten:  je moet je spullen inpakken en van de ene naar de andere plek verhuizen, je moet je administratie regelen ...

Ben je huurder, dan moet je de eigenaar van je woning minstens drie maanden voor je vertrek met een aangetekende brief op de hoogte brengen van je verhuis. Doe je dat niet, dan riskeer je een zware boete. In je huurcontract staan alle details over de duur van de opzeggingstermijn. Om je huurwaarborg volledig terug te krijgen, moet je de woning opnieuw in orde brengen, door bijvoorbeeld kleine herstellingen en schilderwerken uit te voeren. Bespreek ook op welke tijdstippen nieuwe huurders de woning kunnen bezichtigen.

Als je eigenaar bent van een woning hebt, zet het dan zo snel mogelijk te koop of te huur.  

Professionals inschakelen of niet?

Verhuizen verloopt vlotter als je een beroep doet op professionals, maar het prijskaartje zal wel een stuk hoger liggen ... Neem dit soort beslissingen geval per geval en stel jezelf enkele belangrijke vragen: moet er veel verhuisd worden? Heb ik veel breekbare voorwerpen? Kunnen alle meubels via de trap of lift worden verhuisd? Kan ik vrienden vragen om te helpen met de verhuis?    

Als je besluit om professionele verhuizers in te schakelen, maak dan duidelijke afspraken over de datums, hoeveelheden en afstanden en de schadeverzekering. Vermeld ook eventuele bijzonderheden, zoals de informatie over de toegang, de verdieping, de goederenlift, de parkeermogelijkheden ... Kies bij voorkeur een erkende verhuizer: de volledige lijst vind je op de website van de Belgische Kamer der Verhuizers - www.bkv-cbd.be.

De administratieve stappen

Zodra je verhuis gepland staat, breng je je leveranciers van elektriciteit, aardgas, water en kabeltelevisie op de hoogte om je lopende contracten te ontbinden en er nieuwe af te sluiten. Licht ook je telefoon- en internetproviders, je bank, verzekeringsinstelling en ziekenfonds in.

Een tip: laat je post voor onbepaalde duur automatisch naar je nieuwe woonplaats doorzenden. Deze dienst wordt aangeboden door bpost en heet "Do my move". Een andere mogelijkheid is Move (via www.move.be). Bij deze dienst vul je eenmalig een onlineformulier in en worden al je leveranciers geïnformeerd van je adreswijziging. Gratis en voor niks!


Efficiënt inpakken

Spullen die je dagelijks nodig hebt, begin je best één à twee weken voor je verhuis in te pakken. Voorwerpen die minder vaak gebruikt, bijvoorbeeld uit het berghok, de zolder of de kelder, pak je een maand op voorhand in. Verhuisbedrijven bezorgen je meestal voldoende verhuisdozen. Als je de verhuis zelf doet, dan vind je de nodige dozen in de supermarkt, in sommige speciaalzaken of via de gouden gids. Nummer iedere doos en noteer wat erin zit. Pak eerst spullen in die je minder snel nodig hebt, zoals kleding van het andere seizoen, sportartikelen, boeken en fotoalbums, kerstversiering, werktuigen, waardevol servies (van zilver of kristal), lakens, dekens en hoofdkussens, decoratievoorwerpen ...

Vond u dit artikel interessant?

Volg ons

Vind inspiratie, bewaar projecten en vind vakmannen